Retningslinjer for angrerett
BYTTE
Alle varer kjøpt hos oss i butikk eller på nett kan byttes i andre varer eller konverteres til tilgodelapp. Bytting må foretas innen gjeldende avtalt byttefrist, som normalt er 30 dager.
Varer du har kjåpt på nett kan du bytte til en annen vare i butikk eller få en tilgodelapp dersom du ikke finner noe du ønsker å bytte til.
Både vare og emballasje må være ubrukt, og i samme stand som da den ble solgt eller sendt fra butikken vår. Ønsker du å bytte en vare, ta kontakt med butikken vår: Bentsebrugata 31A, 0469, Oslo. Vi gir ikke penger tilbake ved innbytte om ikke annet er avtalt.
Spesialbestillinger, varer med bestilt gravering og varer solgt på tilbud har ingen bytterett.
RETUR / ANGRERETT
Om du ønsker å returnere noe du har kjøpt i nettbutikken kan du returnere dette innen 30 dager fra du har mottatt pakken din. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Hvis varen er utsolgt :
Reservasjonen oppheves dersom du har valgt kort eller Vipps som betalingsløsning. Merk at det kan ta 2-7 virkedager før beløpet blir tilgjengeliggjort på konto igjen.
Retningslinjer for frakt
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 60 dager etter bestillingen fra kunden. Særlig når varer må bestilles fra leverandører i utlandet eller må spesialtilpasses, må lengre leveringstid påregnes. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Som regel tar det 2-5 virkedager fra du bestiller varen til den er fremme hos deg (med forbehold om at vi har varen på lager, hvis ikke vil du motta en e-post med antatt levering). Vi sender vanlige pakker med Posten / Bring.
PERSONVERNERKLÆRING
Før du kjøper, og bruker avrora.no Titanlaser AS sine produkter og tjenester, avgir du samtykke til at vi kan behandle personopplysninger om deg, og bekrefter å ha lest, forstått, og samtykker til innholdet i denne erklæringen.
Personvernerklæringen beskriver hvilke personopplysninger vi samler inn ved besøk på våre nettsider, og bruk av våre produkter og tjenester, og hvordan vi behandler disse.
Når du besøker våre nettsider lagrer vi dessuten automatisk informasjon om nettlesertype, Internett-tjenesteleverandør (ISP), henvisnings-/utgangssider, operativsystem, dato/klokkeslett, klikkstrøm-data og andre brukeropplysninger som en del av tjenesteanalysen vår. Disse dataene blir ikke koblet til andre opplysninger vi samler inn om deg, og er anonyme.
Vi bruker også cookies på våre nettsider i markedsføringsøyemed, for at besøksstatistikken skal være pålitelig, og for å øke funksjonaliteten på våre sider. For informasjon om cookies, og hvordan disse brukes, vennligst se vår Cookie Policy (link til Cookie på nettsiden).
Denne erklæringen inneholder detaljert informasjon om våre underleverandører. Dette har vi gjort for å være transparente. Hvis du ikke vil lese om disse finner du hovedinnholdet lett tilgjengelig her:
- Personopplysninger og ansvar
- Underleverandører utenfor EU
- Behandling av personopplysninger
- Sensitive og konfidensielle personopplysninger
- Linker til tredjeparts nettsteder
- Endringer i Personvernerklæringen
PERSONOPPLYSNINGER OG ANSVAR
GNPARTNER OÜ NUF
Org.nr.: 934285891
Adresse:
Poststed: Oslo,
Husnummer: Dagaliveien 31 E
Postnummer:0783
Dersom du har innsigelser med hensyn til personvern eller bruk av data som ikke har blitt behandlet på en tilfredsstillende måte kan du dessuten klage til Datatilsynet.
Titanlaser AS er ansvarlig for behandling av personopplysninger som gjøres i forbindelse med besøk på våre nettsider eller bestilling, administrasjon av våre produkter og tjenester, og kontakt med Kundeservice.
Titanlaser AS innhenter følgende personopplysninger for å identifisere og registrere (1) kundeforholdet, (2) kontaktpersoner på kundeforholdet, (3) brukerkontoer i våre systemer:
- Fornavn, etternavn, postadresse, telefonnummer og epostadresse.
2. Fornavn, etternavn, telefonnummer og epostadresse.
3. Fornavn, etternavn, telefonnummer og epostadresse.
Samt for å levere tjenesten i henhold til avtale, og utføre kundeservice på forespørsel. Av sikkerhetsmessige årsaker blir IP-adressen som benyttes ved bestilling, administrasjon, og bruk av våre tjenester også lagret. Det er ikke frivillig å gi fra seg personopplysningene med mindre noe annet fremgår av denne erklæringen, eller av brukergrensesnittet til tjenestene.
Personopplysninger lagres på servere som eies og driftes av Titanlaser AS, og er lokalisert til Norge og/eller EU, med mindre annet er oppgitt.
Titanlaser AS plikter å slette eller rette personopplysninger som er uriktige. Personopplysninger som er feil eller mangelfulle vil bli oppdatert med opplysninger fra 3. parts registre, inkludert, men ikke begrenset til 1881.no, Posten, Bring, Kredittopplysningsbyrå (Experian), Brønnøysundregistrene og andre offentlig tilgjengelige kilder.
Underleverandører:
Stripe, Bookly, iZettle, Facebook Ireland og Facebook Inc, GlobalSign
Stripe
Ved betaling med debet-/kredittkort lagres dine kortopplysninger hos Stripe som er PCI DSS-sertifisert. Kredittkortinformasjon vil kun være tilgjengelig i maskert form overfor XXX. Vi lagrer ingen deler av kortnummeret i våre systemer, kun en referanse til transaksjonen i Stripe sine systemer.
Ved betaling med faktura lagres personopplysninger under (1) og (2) hos Stripe. Dette gjelder uansett hvilken måte fakturaen utstedes på, eller hvordan den betales.
Bookly
Bookly drifter plattformen for håndtering av booking av kjoleprøving. All informasjon som registreres, genereres og lagres i forbindelse med epostkorrespondanse med Kundeservice på XXX lagres på servere som er eiet og driftet av PageLook.no (FaceLook AS).
Ved bruk av chat lagres automatisk informasjon om IP-adresse og nettleser-versjon. Øvrige personopplysninger oppgis på frivillig basis, og du kan bruke tjenesten anonymt.
Facebook Ireland og Facebook Inc.
Facebook måler rekkevidden og resultatene til våre annonsekampanjer på Facebook.
GlobalSign
GlobalSign leverer SSL-sertifikater som vi benytter til kryptering av kommunikasjon i våre systemer. Informasjonen som innhentes i forbindelse med registrering av et SSL-sertifikat lagres på servere som er eiet og driftet av GlobalSign.
Registrartjenester (Internasjonale)
Personopplysninger som hentes inn i forbindelse med registrering av domenenavn vil bli lagret hos registrar for det aktuelle toppnivået, og publisert i WHOIS i tråd med vår Tjenesteavtale, og gjeldende regelverk for det aktuelle toppnivået, som du godtar ved registrering.
UNDERLEVERANDØRER UTENFOR EU
Underleverandører utenfor EU, og som ikke tilbyr lagring av data innenfor EU, har erklært overholdelse av, EU-U.S. Privacy Shield-rammeavtalen og U.S.-Swiss Safe Harbor-rammeavtalen som er fastsatt av det amerikanske handelsdepartementet, og forplikter seg til å underlegge alle personopplysninger fra EU-medlemsland den tilliten rammeavtalene gir, ifølge rammeavtalens gjeldende prinsipper.
Ingen personopplysninger overleveres tredjeparter uten eksplisitt samtykke fra deg, men en underleverandør kan overføre data til en tredjepart som fungerer som en agent på deres vegne. En slik overføring kan allikevel ikke skje uten å overholde prinsippene til Privacy Shield for alle etterfølgende overføringer av personopplysninger fra EU, inkludert bestemmelsene om ansvar for videre overføring.
Alternativt kan du kontakte Kundeservice og la oss føre saken for deg.
Du kan også, på bestemte betingelser, som nærmere beskrevet på nettstedet til Privacy Shield, fremsette bindende megling når andre prosedyrer for tvisteløsninger er uttømt.
BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Personopplysninger hentes inn for at Titanlaser AS skal kunne utføre de oppgaver og tjenester vi er pålagt å utføre i henhold til lov, forskrift og/eller avtale. Behandling av personopplysningene skjer innenfor rammen av til enhver tid gjeldende lov og forskrift.
Personopplysningene kan utleveres til tredjepart somTitanlaser AS samarbeider med, så vel innenfor som utenfor EØS- og EU-området for at vi skal kunne utføre de oppgaver og tjenester vi er pålagt å utføre i henhold til lov, forskrift og/eller avtale, og i tråd med denne personvernserklæringen.
Dersom det foreligger lovbestemt opplysningsplikt overfor offentlig myndighet vil registrerte personopplysninger bli overlevert i henhold til myndighetenes krav.
Merk at behandling av personopplysninger i relasjon til spesifikke tjenester og produkter kan være regulert i egne avtaler som er tilgjengeliggjort i vår Tjenesteavtale. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, domenenavn og informasjonen som er registrert i WHOIS.
Innsyn og retting
Du har til enhver tid krav på innsyn i de opplysninger som er registrert. Du kan til enhver tid se, og redigere, dine personopplysninger i vårt Kontrollpanel. Informasjon som er lagret i forbindelse med e-postkorrespondanse er tilgjengelig ved login i vårt Hjelpesenter.
Du kan også ta kontakte Kundeservice som besvarer henvendelsen din i løpet av 1 time innenfor ordinær kontortid.
Oppbevaring og sletting
Opplysninger som ikke lenger er nødvendige ut fra det formål de er lagret for vil bli slettet fortløpende.
Titanlaser AS lagrer personopplysninger om kunder i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning. Når du sletter, eller sier opp, tjenester vil noen personopplysninger, først og fremst kontaktopplysningene dine, bestillings- og fakturahistorikk, og kopi av korrespondanse, forbli i vårt register i den utstrekning det er nødvendig for å beskytte juridiske rettigheter eller lovgivningsmessige krav til dokumentasjon.
Dataportabilitet
Du har rett til dataportabilitet. Dette innebærer at du kan ta med deg dine personopplysninger i et maskinlesbart format.
KONFIDENSIALITET OG SIKKERHET
Vi benytter en kombinasjon av fysisk, elektronisk og prosedyremessig sikring for å beskytte personopplysninger.
Opplysninger på kontoen din er passordbeskyttet. Videre blir kontoens passord lagret med en saltet énveis hash-algoritme med variabel arbeidsfaktor.
All dataoverføring som skjer over Internett er kryptert. Alle transaksjoner blir behandlet over en SSL/TLS-tilkobling av bransjestandard, med minimum 256-biters kryptering. Det foreligger imidlertid ingen garanti for at noen ikke kan få tilgang til slike opplysninger, eller at de ikke blir avslørt, endret eller ødelagt ved brudd på en brannmur eller sikker serverprogramvare.
Siden ingen dataoverføringer over Internett er 100 % sikre, kan vi ikke garantere eller innestå for sikkerheten til noen form for opplysninger du sender til oss.
Dersom Titanlaser AS blir oppmerksom på et brudd i ett av sikkerhetssystemene, vil vi underrette deg skriftlig per epost eller SMS, slik at du kan foreta nødvendige beskyttende tiltak. Ved å bruke våre tjenester eller gi oss personopplysninger, samtykker du til atTitanlaser AS tar kontakt med deg elektronisk vedrørende sikkerhets- og personvernsproblemer og administrative problemer knyttet til din bruk av tjenesten.
Titanlaser AS plikter dessuten å varsle sikkerhetsbrudd til datatilsynet senest i løpet av 72 timer etter at vi har fått kjennskap til bruddet.
Du står selv ansvarlig for å implementere hensiktsmessige sikkerhetstiltak ved bruk av våre tjenester. Det inkluderer, men er ikke begrenset til bruk av sikre passord, kryptering av passord, sikker oppbevaring av krypteringsnøkler, installasjon av sikkerhetsoppdateringer til 3. parts programvare og -komponenter m.v.
Titanlaser AS er ikke ansvarlig for opplysninger du velger å lagre ved hjelp av våre tjenester, og vi kan ikke garantere for konsekvenser som følge av sikkerhetsbrudd.
SENSITIVE OG KONFIDENSIELLE PERSONOPPLYSNINGER
Ingen av Titanlaser AS sine tjenester krever at det oppgis sensitive og konfidensielle personopplysninger. Registrering av slike personopplysninger i Titanlaser AS sine grensesnitt er ikke tillatt, og skal ikke oppgis til Titanlaser AS under noen omstendigheter.
I de tilfeller du blir bedt om å sende inn kopi av legitimasjon skal personnummeret sladdes.
TREDJEPARTS FUNKSJONALITET OG NETTSIDER
Tjenestene våre inkluderer i noen tilfeller tredjeparts funksjoner, tjenester, apper og linker, fra andre leverandører og nettsteder der personvernpraksisen kan avvike fra vår. Disse tredjepartsfunksjonene kan samle inn IP-adressen din, hvilken side du besøker på nettstedet, og de kan lagre en informasjonskapsel slik at tredjepartsfunksjoner fungerer som de skal.
Tredjepartsfunksjoner kan også samle inn sensitive opplysninger, for eksempel finansielle opplysninger (kredittkort) for å ekspedere kjøp av produkter eller tjenester.
Hvis du sender personopplysninger til noen av disse nettstedene, er disse opplysningene underlagt deres retningslinjer for personvern. Vi oppfordrer deg til å lese nøye gjennom retningslinjene for personvern for alle nettsider du besøker før du avgir personopplysninger.
RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN
Vi har som mål å behandle personopplysninger med respekt og forsiktighet. For å kunne tilpasse informasjon og oppfølging individuelt, ber vi om kontaktinformasjon ved forespørsler via dette nettstedet. Vi utleverer ikke denne informasjonen til andre, og du kan til enhver tid be om innsyn i hvilken informasjon som er lagret på ditt firma, samt at informasjon om deg blir slettet.
COOKIES / Informasjonskapsler
Vår nettside benytter cookies (informasjonskapsler), og ved å bruke dette nettstedet samtykker du i at vi kan sette cookies i din nettleser. Cookies er en standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. En cookie legges i din nettlesers internminne, som gjør at vi bedre kan forstå hvordan du bruker nettstedet. På sikt bruker vi denne kunnskapen for å tilby deg en bedre opplevelse når du besøker hjemmesiden vår. Dette er loggfiler som lagres på våre servere, som f.eks. IP-adresser, nettlesere, operativsystemer, bruk/navigasjon etc. De fleste nyere nettlesere, som Opera, Internet Explorer, Firefox, Safari etc, er innstilt på å akseptere cookies automatisk. Om du ikke ønsker å akseptere cookies må du derfor selv velge å endre innstillingene i din nettleser slik at cookies ikke blir akseptert. Merk at denne innstillingen kan føre til at mange nettsteder ikke vil fungere optimalt. Vi lagrer aldri informasjon som kan identifisere deg personlig. Vi etterstreber oss til enhver tid å følge gjeldende regelverk for personvern, og om du har spørsmål er du velkommen til å sende en e-post på post@gnpartner24.no.
ENDRINGER I PERSONVERNERKLÆRINGEN
Kunden aksepterer at Titanlaser AS forbeholder seg retten til å gjøre endringer i Personvernerklæringen fortløpende. Vesentlige endringer i Personvernerklæringen varsles på lik linje med vesentlige endringer i Tjenesteavtalen:
Titanlaser AS plikter å varsle Kunden om vesentlige endringer. Vesentlige endringer inkluderer ethvert forhold som innskrenker Kundens rettigheter, eller som endrer partenes forpliktelser eller rettigheter for øvrig. Melding om vesentlige endringer skal sendes per epost til den epostadressen som er angitt som kontaktadresse for kundeforholdet.
Reklamasjon og Garanti
Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Skade eller slitasje på vare ved retur
Kunden har i henhold til norsk lov anledning til å gjøre seg kjent med varen, før kunden eventuelt benytter seg av angreretten. Samtidig er det viktig at TitanlaserAS får varen tilbake i samme stand som da den ble sendt. Hvis ikke, vil Titanlaser AS foreta trekk i beløpet som tilbakebetales i henhold til følgende regler:
– Ingen tegn til at varen er brukt og varen er sendt tilbake i originalemballasjen – Ingen reduksjon ved retur
– Mindre slitasje på varen eller originalemballasjen – Inntil 25 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur
– Godt synlig slitasje på varen eller originalemballasjen mangler – Inntil 50 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur
– Varen er ødelagt eller deler mangler – Inntil 100 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur
Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
Salgs- og leveringsvilkår for forbrukerkjøp av varer over internett
Alle kjøp gjennomført av privatpersoner i vår nettbutikk er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.
Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er laget med utgangspunkt i anbefalinger fra Forbrukerombudet.
- Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
- Partene
Selger er:
GNPARTNER OÜ NUF
Org.nr.: 934285891
Adresse:
Poststed: Oslo,
Husnummer: Dagaliveien 31 E
Postnummer: 0783
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
- Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
- Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 60 dager etter bestillingen fra kunden. Særlig når varer må bestilles fra leverandører i utlandet eller må spesialtilpasses, må lengre leveringstid påregnes. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Som regel tar det 2-5 virkedager fra du bestiller varen til den er fremme hos deg (med forbehold om at vi har varen på lager, hvis ikke vil du motta en e-post med antatt levering). Vi sender vanlige pakker med Posten / Bring.
Uavhentede pakker
For pakker som ikke blir hentet innen tidsfristen forbeholder Titanlaser AS seg retten til å debitere en avgift på 149 kr for de kostnader som ekspederingen har påført oss og pakken sendes tilbake til butikk. Uavhentede pakker omfattes normalt ikke av angreretten.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
- Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
- Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Det presiseres at ikke alle varer er lagerført hos Titanlaser AS, men hos våre leverandører. Det er ofte vanskelig å ha oversikt over eksakt lagerbeholdning hos hver enkelt leverandør, noe som kan medføre at en bestilt vare likevel ikke kan leveres. Titanlaser AS plikter i så tilfelle å orientere kunden så fort som mulig om dette. Normal prosedyre er at om en vare likevel ikke kan leveres, vil ordren bli kansellert og kunden umiddelbart bli orientert på telefon og/eller epost. Det presiseres også at ved større lanseringer og tilbudskampanjer kan varer bli utsolgt, men likevel fremstå som salgbare i nettbutikken. Dette skyldes forsinkelser i våre ERP/ lagersystemer. Vi jobber stadig med å forbedre våre tekniske systemer, men i perioden med stor interesse fra kundene, kan varer vises som lagerført eller som bestillingsvare, mens den i virkeligheten er utsolgt. Normal prosedyre er at om en vare likevel ikke kan leveres, vil ordren bli kansellert og kunden umiddelbart bli orientert på telefon og/ eller på epost.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
- Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.Titanlaser As er opptatt av at personopplysninger håndteres kryptert og sikkert og har gode løsninger for dette. Titanlaser verken selger, bytter eller på annen måte videreformidler personopplysninger til tredjepart.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 40 05 00 eller forbrukerradet.no.
Personvern
Her er en oversikt over hvilke typer data vi lagrer. Har du spørsmål om hvilke data vi lagrer om deg, kontakt oss gjerne på post@gnpartner24.no
Kryptering
På avrora.no bruker vi HTTPS (HTTP over TLS / HTTP over SSL / HTTP Secure) for anonymisert og sikker overføringen av data.
Oppbevaring av kundedata
Vi oppbevarer blant annet navn, adresse og e-postadresse om våre kunder som har handlet på nett. Denne informasjonen trengs for å levere varene hjem til deg og for å kunne følge deg opp ved eventuelle problemer med bestillingen. Vi etterspør også kontaktinformasjon ved kjøp i butikk. Dette er for å kunne registrere kvittering i ditt navn og eventuelt også kunne sende kvittering på e-post.
Norsk lov pålegger oss å oppbevare kundeinformasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og garanti- og returhåndtering. Av sikkerhetsmessige årsaker oppbevares også ip-adressene som benyttet for å registrere bestillingene.
Vi oppbevarer derimot ikke kortnummer. Alle korttransaksjoner skjer eksternt hos autoriserte leverandører av betalingstjenester.